Maandagavond werd in Amsterdam de tweede Mobile Monday (MoMo) gehouden, met als thema ‘Mobile Communities’. Zo’n 250 mobilistas waren aanwezig in de concertzaal van Odeon. De tweede spreker Tomi T Ahonen werd erg enthousiast ontvangen door het publiek en wist zijn visie met passie over te brengen.

Het nieuwe onderdeel ’90sec’ leverde haar eerste winnaar op: het GPS voetbal spel NavBall van The Saints uit Amsterdam. Het publiek was tevreden maar wil volgende keer kortere presentaties en meer ruimte voor netwerken en interactie. De organisatie is tevreden, neemt de feedback van de betrokken bezoekers mee en heeft de inschrijving voor het derde event in november inmiddels geopend.

De avond begon met een presentatie van de CEO van Mowave, Giles Richter, die uitgebreid de SelfCentral case besprak. SelfCentral is een mobile only community die samen met Vodafone en Mowave is neergezet.

Daarna een nieuw onderdeel in MoMo: 90sec. 90sec geeft mobiele startups de mogelijkheid om hun verhaal te pitchen in 90 seconden. Vier startups (MobyMedia, Kimia, Farcast en The Saints) hebben tijdens het event gepitcht. In de praktijk bleken deze 90 seconden meer dan genoeg.

De winnaar van deze mini pitch contest (door applaus bepaald) werd Thomas Engel van The Saints. Thomas had een korte pitch over hun nieuwe location based game genaamd Navball. Navball is een virtueel voetbalspel dat je aan de hand van GPS informatie met teams van 11 speelt. Tijdens het Come Out and Play festival van Picnic gaan The Saints het concept daadwerkelijk lanceren.

Het klapstuk van de dag was de wervelende presentatie van Tomi T Ahonen. De opmerking op de backchannel van Vincent Everts vatte het goed samen: “Ik heb NOG NOOIT zo’n enthousiaste FIN gezien. Ik dacht dat ze niet BESTONDEN! WOW”.

Tomi sprak over mobiel als het zevende massa medium en de unieke eigenschappen die de mobiel heeft ten opzichte van andere media. Een mobiel is persoonlijk, altijd aan, altijd bij de hand en beschikt over een geïntegreerd betalingssysteem.

Verder vertelde Tomi het publiek dat men niet moet kijken naar de technische beperkingen maar juist naar de mogelijkheden. “Met elkaar nieuwe verbindingen maken en nieuwe ecosystemen te bouwen. Create Magic!” Opmerkelijk was de opmerking van Tomi over location based services. Hij gelooft er niet meer zo in. “Als deze diensten zelfs in Japan niet echt heel succesvol zijn…”

Het event van MoMo Amsterdam is mede mogelijk gemaakt door: WebAds, Momac, Nedstat, Jteam, 3i Mobile & Web, Jungle Rating en IDG.

Op Flickr zijn de foto’s te vinden op de tag MoMoAms.

Presentaties staan op de website. Videos zijn daar binnen twee weken te vinden. In November is het volgende Mobile Monday Amsterdam event. Details volgen nog.

Quote 1 over mobile communities in 2008
“I expect that Mobile Communities in 2008 will mostly be formed by existing social networks moving into the mobile space. But we will slowly get more and more original content built either purely mobile or mobile converged.”
Tomi T. Ahonen, spreker, schrijver van Digital Korea & Communities Dominate Brands. http://www.www.lens-fitzgerald.om/momo/Tom T Ahonen – On Mobile Communities in 2008.mp3


Quote 2 over Mobile Monday Amsterdam
“I love the energy of this group. I think that the discussions that we had today after the event were really rewarding. A wonderful mix of competencies from different areas whether it is technology, whether it is media, banking, investors and so forth. I think it is a very promising group.”
Tomi T. Ahonen, spreker, schrijver van Digital Korea & Communities Dominate Brands. http://www.www.lens-fitzgerald.om/momo/Tom T Ahonen – On Mobile Monday Amsterdam.mp3